17 november 2012

Rödbetsfrallor

Receptet hittade jag hos en annan bloggare som driver ett vandrarhem på Gotland.

Saftiga rödbetsfrallor
ca 12 st
3dl fingervarmt vatten
25g jäst
1 tsk salt
1 msk rapsolja
1 msk honung
ca 7 dl vetemjöl (gärna special)
2 dl grovriven färsk rödbeta
1 dl pumpakärnor
1 uppvispat ägg
Rör ut jästen med lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, salt, olja och honung och rödbetsrivet. Rör ner övriga ingredienser. Arbeta till en smidig deg och låt sedan jäsa övertäckt i en halvtimme. Knåda degen lätt och forma till små frallor som läggs på plåt. Låt jäsa övertäckt i ytterligare en halvtimme. Pensla med uppvispat ägg och strö över pumpakärnorna. Jag tog solroskärnor. För det gillar jag bättre.
Grädda i 200 grader i ca 15 minuter

Och som vanligt får jag inte in bilderna i den ordning jag vill. Skitapp!!

2 kommentarer:

  1. Hej! Är det en stor risk att brödet "flyter" ut på plåten? Kan man ha i mer mjöl isf?

    SvaraRadera
  2. Dom blir ju inte så höga. Men skulle rekommendera att jäsa och sen grädda frallorna i en muffinsplåt med muffinsformar i. Då blir dom lite högre och håller formen bättre. Har du i för mycket mjöl, blir dom torra och tråkiga.

    SvaraRadera