31 mars 2017

Vad gör man?

Pratade med med en person igår som vi har "känt" i 9 år nu. En person som ska hjälpa mina töser att nå mål och utvecklas. 
Men jag har känt under flera år egentligen att det inte händer nåt och att det mer och mer skär sig mellan denne person och tjejerna. Jag känner mig villrådig. Valet är egentligen väldigt enkelt i teorin. Men inte superlätt i praktiken. Man kan troligtvis inte bara byta ut. 
Under samtalet igår diskuterade vi lite olika saker och kom son vanligt in på området vikt. Kämpar som tusan här hemma för att servera rätt mat och mängd utan på något vis diskutera vikt och kroppsfixering. Och motivera tjejerna att vilja träna och tycka det är hyfsat roligt. Försöker även förklara vad träningen ger. Starkt skelett och starkare musker så skelettet skyddas och att dom orkar mer. 
På vinterhalvåret är det inte superenkekt att komma på bra och roliga saker att göra för tjejerna. Cykla runt inomhus är roligt i två minuter. Gåbandet var förvisso rätt roligt. Men Linnea blev lite yr och pga rädd. 
I höstas ringde jag den aktuella personen med två idéer som jag hade kommit på som jag är rätt säker på att tjejerna skulle gilla. Den första var att göra någon form av cykelställ till tjejernas cyklar så dom blir som motionscyklar. Dom gillar att titta på youtube och tänkte då att jag och tjejerna kunde sitta och cykla tillsammans framför något skoj.
Den andra idén jag hade var att båda kunde få simning på recept. Jag vet att man kan få träning på recept. Men tänkte specificera det till simning. Simning är den allra bästa träningsformen och det dom tycker är roligast av allt. 
Det är alltså inga orimliga och omöjliga idéer jag har kommit med. Men när man måste ta hjälp från någon, blir det jävligt jobbigt. Särskilt när personen tycker det mesta är krångligt och inte ens verkar ta sig tid att ta reda på om idéerna kan genomföras. Jag kan inte svetsa något smidigt till cyklarna, men det kan säkert en tekniker på hjälpmedelcentralen. Ett telefonsamtal bort. Men tyvärr kan jag inte ringa det samtalet. Utan det måste den här personen göra. 
Att kolla upp hur man går till väga för att ev. kunna få simning på recept, vem som är ansvarig, finns pengar och vad krävs var tydligen för krångligt också. 
Vad är egentligen dennes arbetsuppgifter?
Att motivera, inspirera och få kidsen att utvecklas och nå uppsatta mål? Inte med våra tjejer i alla fall. Men ringa och kritisera och klaga verkar vara en uppgift. Än är inte sista ordet sagt!!! Jag tänker inte ge mig inom detta området heller!!! PUNKT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar