29 augusti 2011

Dagarna rullar på...

... och näsor snyts och astma medicin ges. Antingen vill inte denna förkylning släppa eller så började den om någon gång mitt i. Förra veckan var vi på återbesök hos läkaren. Vi skulle diskutera allergi och astman. Fast det blev nog mest om astman och lite annat.
Tycker att infektionsastman börjar klinga av mer och mer. Vi behöver inte ge ventoline och pulmicort så ofta. Inte ens varje gång dom är förkylda. Det är bra. Skulle tro att astman försvinner helt i framtiden. Det tror läkaren också. Och det verkar faktiskt rätt lovande. Men tjejerna är så duktiga på att ta medicin, så det är ändå inget problem när medicin behövs.

På dagis har tjejerna haft kräftskiva. Dom fick vara med att koka kräftor, äta flera stycken. Men det roligaste av allt var att Ebba fick tävla mot en kräfta. Hon har blivit duktig på att gå själv med rullatorn på dagis. Så dagispersonalen la en kräfta på golvet och Ebba fick gå med rullatorn brevid. Hon var stolt när hon kom hem och sa att hon hade vunnit mot kräftan.

Själv har jag varit på möte på ett dagis. Ett dagis i närheten där tjejerna kommer att hälsa på och få leka med jämnåriga, som sen kommer att gå i samma klass i skolan. Kul tycker jag. Och personalen verkar mycket angelägna om att tjejerna ska känna sig välkomna och under deras förutsättningar.
Jag känner mig trygg och då kommer tjejerna känna samma sak.

Ebba och Linnea har pärlat väldigt mycket den senaste tiden. Men nu verkar det vara pussla som gäller. Och förstås leka med husbilen och husvagnen. Dockor kommer som enstaka inslag i vardagen med. Men inte så ofta som förut. Det märks att saker och ting ser periodvis. Lite roligt att se.

Intresset för att baka och göra lite dekorationer har dom också. Någon gång när jag har lite mer tid och tålamod, ska tjejerna få göra sin egen tårta. Det ska bli kul. Det får bli en liten sådan.

Disken och tvätten väntar, så nu måste jag slita mig från datorn en stund.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar