2 december 2012

Älskade december

December är så mycket bättre än november. Mörkret byts mot ljus, snö och kyla.
Helgen har varit helt fantastiskt. Efter städning på fredagen, var det dags för kalas för svärmor med släkten. Mycket trevligt och många lekande kusiner i olika åldrar.
Vaknade upp på lördagsmorgonen och insåg att jag fått sova en hel natt utan avbrott. Ingen Akilles som behövt gå ut och kissa. Ingen ledsen Linnea som drömt mardrömmar.
Maken åkte iväg för att hämta hem sin födelsedagspresent. En efterlängtad fyrhjuling. Roligt har vi haft med den i helgen. Barnen har åkt med sin pappa, framtill och bakom. På pulka efter (jag med) och så fick han äntligen skotta snö med den. Jag har kört den. Rätt skoj faktiskt. Kan bli några turer i skogen framöver.
En härlig lördagseftermiddag med tacos och kurragömma på övervåningen. På lika villkor. Ebba och Linnea var med och fick räkna till 60 som vi andra. 10 x 6. Vid varje 10:a, ett finger upp. Vid sex fingrar ropar man: nu kommer jag. Många gömställen finns det här hemma.
Idag fick det bli lunch ute i kylan med eld, grillad korv och julmust. Mer kurragömma när alla tinat upp.
Det är så skönt med helger när vardagen ibland är fulltecknad och ibland psykiskt påfrestande. En chans att samla energi. Ladda om och ta nya tag inför veckan som kommer.

Nu är det tre veckor kvar till jul. I stort sett alla julklappar är köpta och inslagna. För en gång skull är jag ute i god tid. Det börjar arta sig. Nu ska jag fortsätta virka på makens mössa han har beställt. Tjejernas är redan klara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar