12 december 2012

Diskriminering

Nu tänker jag föra mina barns talan. I morgon är det dags för det sedvanliga luciatåget på dagis. Det sista på dagis, eftersom dom i höst börjar i skolan.
Pratade med en fröken idag eftersom jag undrade hur luciafirandet är upplagt. Om tjejerna skulle ta sina permobiler eller rullstolar. Jag ser ju helst att permobilerna används eftersom dom då kan åka själva = självständighet. Precis som dom andra använder sina ben att gå på använder Ebba och Linnea permobilerna istället.
Men nu är det tydligen så här att dagisets gård inte är skottad. Vilket genererar i att tjejerna inte kommer fram med sina hjälpmedel. En lösning är att Ebba och Linnea tar en annan väg, där dom kommer ut direkt där dom sen ska stå. Men jag tar inte det. Mina barn ska få gå i tåget som alla andra barn. Inte komma ut som gubben i lådan. Det förtar allt. Men framförallt vad får Ebba och Linnea för uppfattning om hur saker och ting BORDE vara. Alla SKA bli behandlade lika. Oavsett handikapp, läggning eller ursprung. Vad lär sig våra barn av diskriminering. Att alla inte är lika värda och behandlas lika.
Ska ta ett samtal i morgon med dagiset och vidare till rektorn. Lyssnar inte h*n, blir det ett samtal till tidningen. För jag tar inte det här. Det är inte rättvist.

4 kommentarer:

  1. Stå på dig! Klart barnen ska med i tåget. Förra året var min flicka, som också har OI, nyopererad i båda benen - det löstes med rullstol som en av kompisarna skjutsade mitt i tåget! När hon gick på dagis fick hon oftast gå först tillsamman med bästa kompisen för att hon inte skulle fastna eller bli knuffad mitt bland alla andra - en bra lösning som gav ett positiv sätt att skydda henne.

    SvaraRadera
  2. Du är underbar, dina tjejer är underbara, stå på dig, jag tycker att du gör helt rätt. Du har rätt. Styrkekramar till dig och dina tjejer <3
    //Michaela Johansson

    SvaraRadera
  3. Min stöd har du till 100%. Kämpa på. Varför skulle det inte vara viktigt för någon att vara med i tåget bara för att de har pemobil/rullstol? Skäms på dagis och kämpa på.

    SvaraRadera
  4. Hamnade av en slump inne på din blogg! ( Då jag sökte på tvålgjutning och du hade ett inlägg om det.) Du verkar vara en riktig toppen mamma allså. Som du ser har jag hunnit "stalka" dig ganska långt i din blogg, hehee. Kram från (thereselindqvist11@hotmail.com)

    SvaraRadera