12 februari 2017

Immunförsvar och sjuka barn

Jag måste ha ett sjuhelsikes immunförsvar, när alla runt omkring en blir sjuka i säsongsrelaterade sjukdomar men jag håller mig frisk. Trots att man är mitt uppe i det. Torkar näsor och blir hostad på och delar säng med en som hostar och snorar men ändå inte en tillstymmelse till influensa och feber. Trodde det var på g när näsan började rinna en dag. Men det försvann lika fort.
Blir sällan sjuk och minns inte när jag hade feber senast. Kanske det var för 5 eller 6 år sen när hela familjen låg däckade. 
Ebba började bli sjuk efter simningen på måndagen när vi skulle åka påårskontroll till Stockholm. Var sannolikt badet som triggade igång det. Höll den troliga febern i schack när vi var där. På onsdagen kom snoret. Så vi klarade dagarna bra där uppe. Och vi märkte på Linnea att hon började bli hängig där på onsdagen. När vi kom hem från Stockholm tog vi tempen och den låg strax under feber som för dom är 38 grader. Det är i alla fall då dom är påverkade. Så ingen skola för någon av dom på torsdagen. På fredagen var det studiedag så det var lugnt med skolan där. Mycket hosta var det denna omgången. Linnea fick mycket värre hosta än Ebba och jag blev orolig att Linnea skulle hosta av ett revben till slut. Fick noll respons från vc. Fick frågan om jag tyckte Linnea behövde deras hjälp. Men hallå!!? Varför tror du jag ringer? Har inget förtroende där längre. Har alltid fått hjälp på "vår" vc när det har gällt tjejerna. Men då när jag ringde blev jag förbryllad. Han hade ändå info om deras handikapp och min oro för revbenen. Dessutom hade hon fått ont i öronen. Men tack vare att vi hade starkare medicin hemma sen innan, fick det bli egenvård hemma. Hostan hos båda tjejerna försvann efter ett par veckor allt som allt. Men det försvann några simträningar, gympalektioner och några tvärflöjtslektioner tyvärr. 
Sen var det pappans tur att bli sjuk. Men en massa hosta och snor. Men inte jag. 
Tjejerna var hemma på måndagen veckan efter. Men sen fick dom allt gå igen. Det känns så trist att behöva skicka dom pga att dom missar massor och får en massa läxor hem. Pressen i skolan börjar redan när dom går i första klass. Minns inte att det var så när jag gick i lågstadiet. En dag hemma från skolan och en rejält tjock mapp kommer hem i skolväskan. 
Men nu är dom pigga och krya igen och det är skönt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar