16 september 2012

Kaninäventyr

För en vecka sen svarade jag på en annons på blocket. Det var en tjej som skulle sälja sina kaniner.
Ville ha vuxna kaniner som redan var tama, eftersom det var främst barnens kaniner. Under vuxenansvar såklart.
Så i går åkte vi och hämtade dom. En hona och hennes kastrerade burkompis. Egentligen var det en annan kaninkompis som skulle ha följt med oss hem. Men han hade rymt under natten. Typiskt!

Vi installerade kaninerna i deras bur som vi köpte av tjejen.
Ebba och Linnea var riktigt entusiastiska. Gav maskrosblad, hö, slängde in spån och gav morot och äpple.
Vi tittade till dom flera ggr på em/kvällen. Ebba och Linnea visade upp sina kaniner för mormor och farmor och O. Min kompis S och hennes familj.
Tyckte att honan var lite slö och ointresserad, medan kompisen var nyfiken och social.

I morse när jag ändå skulle ut och vattna ljungen på trappen, tog jag turen till kaninerna.
Och vad ser jag. En massa päls i buren. Det första jag tänkte var att kaninerna bråkat.
Men under och bland allt hår såg jag två kaninungar. Stängde lite snabbt och sprang in till familjen för att berätta den roliga och oväntade nyheten.
Den bortsprungna kaninen är alltså pappa till dessa ungar. En hane förra ägaren trott var steril. Tur att vi inte tog han. Då hade vi fått många ungar.
Har varit och kikat till dom några ggr idag och har sett fyra ungar.
Hoppas dom överlever och att dom håller sig varma och goa.

Mamman är den vit/beiga dvärgvädur/löwenkaninen. Linnea har döpt henne till Tuffsan.
Ebbas är den flerfärgade dvärgväduren. Han har hetat Karl, Felix och nu har hon döpt om honom igen till Stampe.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar