8 januari 2017

Äntligen!!!

Ända sen i somras vid midsommar när vi fick kycklingar, har det kommit dåligt med ägg. Våra kycklingar hade 2-3 mammor. Vilket då resulterar i att hönorna slutar att producera ägg. Så då fick vi något ägg om dagen bara. Men sen kom ruggningsperioden. Den tiden då hönsen byter fjäderskrud. Det är en sorts viloperiod. Och då upphörde all äggproduktion helt. Den perioden måste hönorna få ha. Så funkar naturen. De två hönkycklingarna vi behöll har nu hunnit att bli 6 månader. Googlade lite för den rasen jag har (man glömmer bort mellan varven) när dom börjar lägga ägg. Och då var det runt 6 mån. 
Har sen några veckor tillbaka lagtfuskägg i redet och haft en lampa tänd för att förlänga ljuset. 
I går kväll när jag kom ut till hönshuset för att ge hönsen våra grönsaksrester från tacosen, låg så det fösta ägget i redet. Vilken lycka!! 
För en tid sen ritade jag upp en sida i min bullet journal, för att hålla koll på hur många ägg som kommer varje månad. Hade förhoppningen att jag skulle få skriva mer än nollor i januari. Men man vet ju aldrig. 
Så nu på den 7:e kan jag nu få skriva en 1:a istället för en nolla. Hurra!!

Så här ser sidan ut. En äggtracker helt enkelt. Hönan fick samma färger som min egna Gunhild. Min äldsta och duktigaste mammahöna. 

29 gram lycka. Tror det är en unghöna som lagt det eftersom det är så litet. Plus att det var rätt mörkt till färgen och lite blodigt. De andra äggen vi fått tidigare har varit mycket ljusare och lite större. Nu kan det dröja ett tag innan ägg nummer två kommer. Men nu vet jag att det är på g.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar