28 augusti 2012

5-års kontroll

Idag har vi varit på den sista kontrollen för tjejerna på BVC. Känns lite trist. För vi har haft så bra sköterskor. Nästa gång det blir "vanlig" kontroll blir det i skolan. Stora tjejer man har nu.

Först ut var det synundersökningen för först Linnea. Sen Ebba.
Linnea var entusiastisk och tyckte det var skoj. Ebba verkade trött och gjorde så gott hon orkade. Men lyckades ändå se rätt bokstäver. Så det blev inga glasögon för tjejerna den här gången heller.

Sen kom det jag bävade för mest. Hörseltestet. Hua! Har varit på hörseltest med tjejerna där dom sandpapprat pannan (bebisar). Och andra där dom fått titta på tvskärmar.
Alltid har vi fått höra att testet inte blivit godkänt. Barnen har inte hört dom låg tonerna. Men så idag blev testerna godkända. Linnea hörde fler än hon behövde. Ebba tröttsorken försvann in i dagdrömmarna en kort stund mitt i testet. Hon hörde tillräckligt mycket för att även hon bli godkänd.
Det här testet kommer jag leva på länge. Äntligen godkända!
Det förekommer nämligen hörselnedsättning i diagnosen OI.

Sen blev det lättare evenemang. Klippa ut en cirkel och skriva sitt namn där i. Rita streck i en labyrint och rita cirkel, rektangel och triangel. Allt gick galant. Svara på frågor var inte heller några problem.

Vikt och längd togs sen. Linnea var ca 92 cm och Ebba 89 cm. Glömde ta med mig boken. Och missade lappen med uppgifterna på. Så längden är jag inte helt hundra på. Linnea vägde 21 kg och Ebba 17,5 kg. Dom följer sina egna kurvor. Det är det enda som räknas.

Innan vi åkte hemifrån emlade jag deras vänstra arm. Lite bedövning gav det väl.
Linnea var lite övermodig och fegade ur när sprutan skulle in. Men tittade när hon stack och allt gick bra. Plåster på. Tur att Linnea var först. För hon är modigast.
Ebba var också modig först. Men blev rädd och vi fick hålla henne. När hon såg nålen i armen och upptäckte att det inte gjorde så ont, lugnade hon ner sig. Så var det klart. Ett fint plåster till henne med.

Är mycket stolt över mina töser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar