23 augusti 2012

Taxi var god dröj

Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig och var jag ska börja nysta.
Fick ett samtal strax efter midsommar om att tjejerna ska åka med ett annat taxibolag. Det vi haft har funkat helt klanderfritt och vi har trivts bra med bolaget och chaufförerna. Men nu hade ett annat bolag lagt ett billigare bud och fått körningen. Varför ska allt handla om pengar hela tiden. Var är kvalitén då? Kvantiteten betyder ingenting om inte kvalitén finns.
Hörde ingenting från taxibolaget på hela sommaren. Inte kommunen heller. Tillslut ringde jag upp den veckan tjejerna började efter sommarlovet. Då sa kommunen att taxibolaget skulle ha ringt och taxin sa att kommunen skulle ha ringt. Värsta cirkusen. Ingen verkade vilja ta sitt ansvar. Det kändes ju inte direkt tryggt.
Så började tjejerna åka taxi tillslut. Först sas det att allt var klart med tiderna. Samma tider som dom åkt tidigare. Nu efter två veckor har tiderna ändrats lite. Via dagis för övrigt. Trodde att taxi skulle vända sig till mig som förälder vid sånna frågor. Tänk dom det var så att jag hade ett jobb utanför hemmet, och jag slutat låt säga kl 15 och taxin kommit 15,30. Nu kanske taxin istället skulle ha kommit 15,05. Vem skulle ha varit hemma då och tagit emot. Visst vi har assistent. Men hon har ju sitt schema. Och det ska i så fall ändras också. Det är inte ändringen i sig som jag blir arg på. Det är hur saker och ting sköts som jag blir arg på. Att få ett samtal från dagis där det meddelas att taxitiden har ändrats. Vad ska man säga då. Tack då!
Varför är man konflikträdd. Skulle vilja säga vissa människor ett och annat. Har så mycket inom mig som skulle vilja komma ut. Det är ju för sjutton för tjejernas skull.

Den första dagen taxichauffören kom hade h*n med sig två bilkuddar. Vad brukar en femåring åka på i bilen. Kudde brukar väl vara från 6-7år. Dessutom är mina töser kortväxta. Ca 90 cm långa. Och dessutom pga deras benskörhet, behöver sitta extra säkert i bilen. Skulle till och med vilja ha dom bakvända för nackens skull. Då behöver bilen anpassas och den är för gammal enl. försäkringskassan.
Med detta skulle jag vilja säga att hade taxibolaget varit minsta lilla intresserade, så hade dom ringt och tagit reda på vad tjejerna behövde för bilstolar i god tid inför starten efter sommaren. Det är ju dom som har lagt bud på turen mellan vårt hem och dagis tur och retur. Kräver jag för mycket? Jag tycker inte det. Är det jag som borde ha ringt och informerat? Det är ju inte jag som har valt ändringen. Eller är det kommunen som borde ha ringt.
Annan bilstol togs med. Inte alls bra för nacken och dessutom EN. En jävla stol. Ska dom turas om eller? Vem stolar åker dom i tror ni. Jo våra egna stolar. Hade tänkt låna ut dom på sin höjd i två, tre dagar. Är glad över att dom åker säkert som tur är. När bältet sitter som det ska. Inte så ofta direkt. Nu har dom lånat våra stolar i två veckor. Och jag börjar bli jäkligt less på ignoransen. Och min tysthet.
Bilstolarna ställs av innanför ytterdörren på dagis. Vem som helst kan på så vis ta med sig en stol som är lättburen. Vet inte om jag är känslig. Men jag har inte lust att bli av med dom. Dom är välbehövda.
Vill inte ha det så här. Den här frustrationen över att ingenting fungerar.

Antingen har vi varit väldigt bortskämda eller så är det jag som är känslig.
Vad kan man kräva egentligen? Kan man t.ex. kräva att taxichauffören ska prata med barnen och säga hej när h*n kommer. Vara trevlig och inte stressa och vimsa omkring. Vilja stänga dörren medan barnet sitter inne i taxin och gråter och mamman insisterar på att vilja trösta.
Idag fick jag nog. Jag ringde och sa att jag fått nog. Jag vill inte låna ut stolarna till dom längre. Det är våra. Skaffa egna. Tar man åt sig en körning får man faktiskt fixa det som behövs.
Jag kommer köra tills dess att stolar införskaffats. Vet inte hur jag ska protestera på annat sätt. Utom det verbala. Försöker hela tiden och ta konflikterna. Utmanar mig själv. Måste.

Nu ska jag ta och ringa kommunen. Har en känsla av att vissa som egentligen inte borde veta något, vet mer än mig. Gillar inte antydningar. Hoppas att jag kan få rätsida på det här nu. Det kommer inte funka i långa loppet.

1 kommentar:

  1. Stå på dej!
    Det är inga orimlga krav du har, tjejerna ska åka säkert i bilen-PUNKT!
    Ta hjälp av media om inte kommunen och taxibolaget lyssnar- då brukar de kunna få en jävla fart och fixa och trixa!

    SvaraRadera