28 februari 2011

Helgen som varit

Tjejerna har fått långhelg. Var lediga torsdag och fredag. Egentligen var det sportlov v.7 här. Men inte i andra delar av Sverige. Då den infaller v.8. I fredags var vi i Jönköping på Monkey Town och rastade barn. Monkey Town är som busfabriken eller leo´s lekland m.m. Från början var det inte så mycket folk där. Men sen började rätt många drälla in. En undran var ju förståss var alla föräldrar är till dom mindre barnen, som härjar omkring vind för våg. Tror många föräldrar sitter vid sina bord och tar en kaffe och kaka och sen låter barnen härja omkring. Det funkar väl när man har stora självständiga barn, som vet hur man bör uppföra sig och visa hänsyn till andra. Det var inte ett barn vi fick säga till, där det var stor fara för Ebba och Linneas säkerhet. Och inte en enda förälder syndes till. Bl.a ett barn som sög tag i Linnea när hon skulle åka rutschkana, för att detta barnet skulle minsann åka först. Vad hade hänt om h*n hade hållt kvar i armen trots att jag sa ifrån. Nu gick allt bra med henne. Men chockad var hon, det syndes. Och var var den föräldern? Jo vid ett bord och pratade med en kompis. Ingen koll överhuvudtaget. Nu kanske ni tycker, vad är det och jaga upp sig för. För mig är det en stor grej att vi ska kunna åka iväg på grejer som alla andra med "friska" barn kan. Vi ska inte behöva sitta hemma och uggla bara för att det finns risker med att åka till ställen där det vistas många barn. Men tycker att alla ska ta sitt ansvar för sina barn. Trodde föräldrarna ville leka med sina barn. Inte sitta och fika. Jag tar mitt ansvar och är nära mina barn. Och är det då någon som utgör fysik fara för Ebba och Linnea, då kan ni räkna med att jag säger ifrån. 
Efter Monkey Town shoppade vi på A6 och City Gross. Sen bar det hemåt för en lugn fredagskväll framför tvn med godis och dricka.


Hade lovat mamma att jag skulle göra dumlekakor och ta med mig till kalaset på lördagen. Tur att dom är smidiga och snabba att göra. Eftersom jag inte är något fan av James Bond, passade jag på att göra dom medan dom andra tittade på film. Gjorde med vanlig dumle. Men även apelsin/mango och lakrits. Jag är rätt svag för lakrits. Apelsin/mango kommer jag inte använda fler gånger. Det blev inte så gott. 
Så kalas då på lördagen i mitt Västervik. Saknar! Körde ifrån matstolar till tjejerna. Men det löste sig ändå. Soffan funkade bra att sitta i. Det var kul att träffa syskonen och mamma igen. C träffar jag ju nästan varje dag. Fick mycket god mat. Tror alla tog två portioner. Sen var det efterrätt och fika. Åkte hem lagom till melodifestivalen. Den missade tjejerna big time. Dom somnade i bilen och sen var dom vakna en stund för att sen somna om i soffan. Kvällens favoriter var Linda Bengtzing, Nicke Borg. Kul att båda dom kom till Globen på en gång. Min lilla Ebba gillar Sara Lumholdt´s Enemy. Ungefär som förra årets bidrag Manboy, som sjöngs flitigt här hemma då. Själv har jag Sanna Nielsens bidrag som storfavorit. Tycker fortfarande att Empty room borde ha vunnit. 


Söndagen fördrevs genom lek, tv tittande och alla kidsen badade badkar. På eftermiddagen hade jag och tjejerna lite kvalitetstid. Då tittade vi på film och åt godis. Härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar