18 maj 2011

Motivation

Tycker det är svårt med motivationen nu när man vet att man klarar av att gå ner i vikt. Vet i sjutton hur man ska trigga igång motivationen igen. Vill slutföra mitt mål. Och jag vet att jag kan klara det. Men vill egentligen inte lägga mig på latsidan nu när jag har fått igång viktnedgången. Självförtroendet stiger och jag tycker det är skönt att få röra på mig. Tackar stegräknaren för det. Nu mer känns det naturligt att undvika att äta på ett visst sätt och nu undviker jag för stora portioner, mer grönsaker och mindre godis och försöker undvika att fika för mycket. Det är svårt. Men när det gäller godiset, så har det hänt en radikal förändring. Dom senaste veckorna har jag inte skrivit upp vad jag ätit. Men hållt räkningen i möjligaste mån i huvudet. Det ska jag bli bättre på. Börja skriva upp allt igen. Det är inte så jobbigt som många tror. Det går på rutin.
Nu ska jag bara försöka hitta samma motivation som jag hade i dom första veckorna. Vill ju lyckas med den här utmaningen. Har varit med i viktväktarna två gånger och båda gångerna har jag slutat innan jag har nått mitt mål. Sista gången skrev jag in mig i januari förra året. Och framåt juni slutade jag att gå på vägningarna. Varför? Jo för att bröllopsklänningen som vi hade valt passade bra. Och så hade jag satt som mål innan att komma i mina gamla jeans jag hade innan jag blev gravid med tjejerna. Det var så motivationen sjönk och försvann. Var nöjd för stunden. Men nu vill jag verkligen klara det hela vägen fram. Och jag absolut inget datum som jag vill ha nått målet. För man vet aldrig hur vägen till målet ser ut. Men jag har ett litet mål. Ungefär ett halvt kilo i veckan. Det känns lagom. För då hinner även huvudet med. Förändringen sker sakta och man hinner vänja sig vid sitt "nya" jag. Vill absolut inte bli en jojo bantare.
Men det som känns bäst, är att jag gör detta på egen hand. Jag har valt att väga mig "hemma" och går inte på möten. Och för mig funkar det med. Nästan bättre faktiskt.

2 kommentarer:

  1. Hm, lite rörigt där, tycker jag! Du GÅR ner i vikt och allt funkar bra, men du söker efter motivation? Till vad? Varför inte bara köra på som du gör nu istället för att oroa dig över att ev. hamna på "latsidan", vad nu det är!

    Tycker du ska köra på som du gör nu. Du skriver ju själv att det hela går på rutin! Viktigast är att inte ställa orimligt stora krav på sig själv, utan även unna sig något gott ibland + även kanske nån mindre aktiv dag, om det behövs! Du VET ju att du KAN gå ner! Så skippa kraven och bara kör på - är ju i slutänden du som bestämmer!!!

    SvaraRadera
  2. Härligt att det går så bra med din viktresa! Baea att kämpa på!

    Angående lampan så sparar jag en öppning på ca 5 cm runt ventilen på badbollen. Då kan jag bara pressa ur luften och lirka ur den ur hålet.
    Värre var det med gymbollen den fick jag klippa sönder då hålet var för litet

    SvaraRadera